Verena Krieger studied art history, philosophy, history, and psychology at the universities of Bochum, Cologne and Bielefeld, completing her Ph.D. in art history in 1996 under Beat Wyss. From 1998 to 2008 she was a research assistant at the Institute for Art History at Stuttgart University. She then worked as a professor of art history at the University of Applied Arts in Vienna until 2011. Since 2011 she has served as head of the Art History program at the Friedrich Schiller University of Jena.
Art and society, avant-garde and politics
Aesthetic ambiguity
Concepts of the artist and creativity
Artistic constructions of femininity and masculinity
Methodological questions in art history
Monographs
Was ist ein Künstler? Genie – Heilsbringer – Antikünstler. Eine Ideen- und Kunstgeschichte des Schöpferischen [What Is an Artist? Genius – Savior – Anti-artist: An Intellectual and Art History of the Creative], Cologne 2007.
Kunst als Neuschöpfung der Wirklichkeit. Die Anti-Ästhetik der russischen Moderne [Art as a Recreation of Reality: The Anti-aesthetic of Russian Modernism], Cologne/Weimar/Vienna 2006.
As an editor
(with Elisabeth Fritz) When Exhibitions Become Politics. Politische Dimensionen der Kunstausstellung [When Exhibitions Become Politics: Political Dimensions of Art Exhibiting], forthcoming 2016.
(with Sabine Fastert and Alexis Joachimides) Die Wiederkehr des Künstlers. Themen und Positionen der aktuellen Künstler/innenforschung [The Return of the Artist: Themes and Standpoints of Present-day Artists], Cologne/Weimar/Vienna 2011.
(with Rachel Mader) Ambiguität in der Kunst. Typen und Funktionen eines ästhetischen Paradigmas [Ambiguity in Art: Types and Functions of an Aesthetic Paradigm], Cologne/Weimar/Vienna 2010.
Essays
El Lissitzkys "Roter Keil" – 4 Kontexte und 3 Bildlektüren. Die Semantik der Form in ikonologischer Perspektive, in: Kristin Marek/Martin Schulz (eds.): Kanon Kunstgeschichte. Einführung in Werke und Methoden, vol. III: Moderne, Munich 2015, pp. 177-216.
Strategische Uneindeutigkeit. Ambiguierungstendenzen "engagierter" Kunst im 20. und 21. Jahrhundert, in: Rachel Mader (ed.): Radikal ambivalent, Zurich/Berlin 2014, pp. 29-56.
Transzendenz der Zeit. Bildkonzepte absoluter Gegenwärtigkeit in der Kunst der klassischen Moderne, in: Michael Gamper/Helmut Hühn (eds.): Zeit der Darstellung. Ästhetische Eigenzeiten in Kunst, Literatur und Wissenschaft, Hannover 2014, pp. 109-136.
Adam als Liebespartner. Zur Konstruktion eines neuen Männlichkeitsideals in Sündenfalldarstellungen des frühen 16. Jahrhunderts, in: Doris Guth/Elisabeth Priedl (eds.): Bilder der Liebe. Liebe, Begehren und Geschlechterverhältnisse in der Kunst der Frühen Neuzeit, Bielefeld 2012, pp. 29-66.
Prinzip Palimpsest. Künstlerische Strategien zur Transformation problematisch gewordener Denkmäler, in: Arbeitskreis zur Umgestaltung des Lueger-Denkmals in ein Mahnmal gegen Antisemitismus und Rassismus (ed.): Open Call: Handbuch zur Umgestaltung des Lueger-Denkmals, Vienna 2011, pp. 68-80.
Kippenberger. Der Film – eine (post-) moderne Künstlerlegende?, in: Christopher Balme/Fabienne Liptay/Miriam Drews (eds.): Die Passion des Künstlers. Kreativität und Krise im Film, Munich 2010, pp. 88-116.
Arachne als Künstlerin. Velázquez‘ Las hilanderas als Gegenentwurf zum neuplatonischen Künstlerkonzept, in: Zeitschrift für Kunstgeschichte 65 (2002), pp. 545–561.