Europäisches
Kolleg
Jena

Das 20. Jahrhundert und seine Repräsentationen

Representing the 20th Century


Prof. Dr. Anke John

Anke John studied history, German literature, and education from 1986 to 1991 at Rostock University and earned her Ph.D. there in 1996 with a dissertation on the regional history of Mecklenburg. She completed her postdoctoral degree (Habilitation) in 2009 on the Weimar Federation. From 2006 to 2013 she was a research assistant for historical didactics at Rostock University, and from 2009 to 2011 she was acting professor for historical didactics at Duisburg-Essen University. Since 2013 Anke John has been professor for historical didactics at the Friedrich Schiller University of Jena. She also serves on the advisory council of the Federal President’s History Competition.

 

Contact

Zwätzengasse 3
D-07743 Jena

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Telefon: +49 (0)3641 944 438

Current research project

Local and Regional Historical Education (Manual on Methods of Historical Education)

Research focus

Local and regional history in the classroom

Empirical research on the link between historical consciousness and place

Discovery learning (forschend-entdeckendes Lernen)

New media and the transformation of historical learning

Contemporary history in the classroom – Didactic perspectives and test formats

Select publications

Monographs

Der Weimarer Bundesstaat. Perspektiven einer föderalen Ordnung [The Weimar Federation: Perspectives of a Federal System], Cologne/Weimar/Vienna 2012.

Die Entwicklung der beiden mecklenburgischen Staaten im Spannungsfeld von Landesgrundgesetzlichem Erbvergleich und Bundes- bzw. Reichsverfassung [The Development of Two Mecklenburg States Between the Inheritance Settlement and a Federal / Reich Constitution], Rostock 1997.

As an editor

Zeitschrift für Geschichtsdidaktik und Beihefte der Zeitschrift für Geschichtsdidaktik [Journal of Historical Didactics, and supplement], 2012 ff.

Essays

Ich brauche ein Titelbild für meine Mappe.“ Bildgestützte Internetrecherche und historisches Bildverstehen, in: Christoph Pallaske (ed.): Medien machen Geschichte. Neue Anforderungen an den geschichtsdidaktischen Medienbegriff im digitalen Wandel, Berlin 2015, pp. 115-131.

Nachhaltiger Geschichtsunterricht, in: Michael Sauer/Charlotte Bühl-Gramer/Anke John/Marko Demantowsky/Alfons Kenkmann (eds.): Geschichtslernen in biographischer Perspektive. Nachhaltigkeit – Entwicklung – Generationendifferenz, Göttingen 2014, pp. 105-114.

Geschichtsdidaktik 2.0 – Vom Nutzen und Nachteil internetbasierten Studierens im Lehramt Geschichte, in: Susanne Popp/Michael Sauer/Bettina Alavi/Marko Demantowksy/Alfons Kenkmann (eds.): Zur Professionalisierung von Geschichtslehrerinnen und Geschichtslehrern, Göttingen 2013, pp. 279-298.

„Kuckuck, Kuckuck ruft aus dem Wald“. Frühlingslieder im Visier der politischen Zensur, in: Geschichte lernen 149 (2012), pp. 14-19.

Disziplin am Scheideweg – Die Konstituierung einer universitären Geschichtsdidaktik in den 1970er Jahren, in: Michele Barricelli/Axel Becker/Christian Heuer (eds.): Jede Gegenwart hat ihre Gründe, Schwalbach/Ts. 2011, pp. 192-213.

„HisTourismus“ oder „erweitertes Klassenzimmer“? Zum Lernpotenzial von Museen in Mecklenburg-Vorpommern für den Geschichtsunterricht, in: Der Festungskurier. Beiträge zur Mecklenburgischen Landes- und Regionalgeschichte, vol. 10. Rostock 2010, pp. 61-69. Abschied vom „Friedensstaat“. Skandal und Protestbewegung, in: 1989. Geschichte lernen 128 (2009), pp. 19-25.